Bagaget är tillbaka- tre dagar försenat bagage

ÄNTLIGEN jublade My!

Tyvärr hade handtaget på den lilla väskan gått sönder. Fråga mig inte hur de lyckats med det. 


Detta papper va det vi fick med oss på flygplatsen, och är väldigt viktigt när man inte fått sitt bagage på flygplatsen. Utan det är det kört.

En rullväska utan handtag är rätt så oanvändbar. Så den tog vi inte med oss hem. Vi fick köpa ny på plats i Side. Vilket vi fick ersättning för av VING.
Samt att vi fick 1000kr i ersättning ( per väska) direkt under vistelsen för att kunna köpa det väsentligaste.

Men att komma ned på solsemester ensam med två barn med endast ett ombyte och ett par badkläder var, var inte det vi hade önskat oss. Så efter frukost första dagen (söndag) fick vi ta en taxi till ett köpcentrum som hade öppet. Vi va ju tvungna att ha kläder, hygienartiklar och diverse saker. Det jobbiga va att inte veta när vi skulle få bagaget. Hur mycket skulle vi behöva köpa?
Sen att det va höst för turkarna, gjorde inte saken lättare. De sålde långbyxor och yllekoftor i butikerna. Tur nog hittade vi ett H&M, som hade lite saker till barnen. Samt underkläder till mig.

Vi fick bagaget onsdag kväll, och gissningsvis hade det åkt till Thailand och tillbaka. Vi fick veta att de hade haft ett stort avbrott på bagagebanden på Arlanda, som gjort att allt bagage hade hamnat fel för ca 1500st resenärer.
Väl hemma fick jag försöka ta reda på hur jag skulle göra för att kräva ersättning från resebolaget, i detta fall va det flygbolaget SAS. Sen har jag lärt mig efter rest rätt mycket, att man ALLTID ska betala resan med ett Kreditkort med bra reseförsäkring. I mitt fall hade jag betalat med mitt Circle K kort och fick ersättning för alla utlägg efter jag skickat in alla kvitton.
Dock hade jag lagt ner flera timmar i att räkna ut vad totalbeloppet av allt jag lagt ut hade blivit till slut. Vissa saker va skriva i Lira och vissa i Euro. Jättejobbigt och det vill jag aldrig göra om.
Summa summarum så blev vi bra ersatte, men inget ersätter ju 3 "förlorade" oroliga semesterdagar.
Barnen va ledsna varje dag och frågade tusen frågor.
Hotellpersonalen va inte vidare förstående och Ving reseledarna på plats visste mycket mer än vad jag kunde ta reda på själv. 
Det va ett annat resesällskap som hade mycket större problem än oss. De hade viktiga mediciner och toalettartiklar i deras bagage som inte gick att få tag på i Turkiet. Pappan i familjen va fly förbannad.
Dock kan jag tycka att om man har så viktiga mediciner, måste man packa dem i handbagaget. Jag hade ju iaf packat badkläder och mobilladdare i vårt handbagage. Läst på mycket och gått reseledarskola själv, så jag har lite koll 😁.
Dock va det första gången någonsin jag inte fått mitt bagage när jag rest.
Såklart skulle det bli när jag reste själv med barnen.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sunwing resort Side- Poolbad- Resa med barn

Vår resa till Turkiet - Side hösten 2018- Resa charter med barn- Sunwing resort